5 februarie 2013

Ce este o fabula?

No! Ce este o fabula? Pai, fabula iaste… No, ca-z ce iaste? Ca-z doar nu iaste fabula vun lucru mare!

Desi e mica, e lucru mare! Potrivit DEX online, este o “scurta povestire alegorica, de obicei in versuri, in care autorul, folosind procedeul personificarii animalelor, plantelor și lucrurilor, satirizeaza anumite moravuri, deprinderi, mentalitati sau greseli cu scopul de a le indrepta. Sau o istorisire, o prezentare a unei fapte imaginare ca fiind reala”.

In teoria literara, fabula este o specie a genului epic, avand drept principal mod de expunere naratiunea, impletita cu dialogul (avand astfel adeseori aspectul de sceneta), in care figurile de stil nu sunt foarte frecvente, predominand personificarea. Orice fabula are o morala, explicita sau implicita, plasata de obicei la final, si avand darul de a ne marturisi o invatatura ori o pilda.

Vestitul Napoleon Bonaparte dadea amploare acestui tip de opera literara, zicand “Ce este istoria decat o fabula cu care toata lumea este de acord?”

Gilbert K. Chesterton parea a-i tine isonul fostului imparat al francezilor: “Fabula este mult mai istorica decat fapta, intrucat o fapta ne spune despre un om, in vreme ce fabula ne relateaza despre un milion de oameni”.

Yann Martel adera la acest punct de vedere, precizand: “Morala unei fabule este eterna, pe cand morala unei povestiri este la fel de trecatoare precum povestirea”.

Care este originea acestei specii epice, de ce a trebuit sa fie inventata? Poetul francez Alfred de Vigny incearca sa ne lamureasca: “Din acest motiv, fara indoiala, s-a nascut fabula. Omul a creat-o pentru ca nu ii era menit sa vada dincolo de el insusi si de natura inconjuratoare”.

Cum ai putea defini mai bine invatamintele universale ale fabulei decat in felul cum a facut-o poetul american Ralph Waldo Emerson: “Imi regasesc biografia in fiecare fabula pe care o citesc”.

Pentru ca aceasta scurta naratiune este gustata mai ales de copii, nu am cum sa trec cu vederea cuvintele lui Walt Disney: “Simpla fantezie animata continua sa fie cel dintai si cel mai profund impuls al meu in producerea unui film. Fabula este cel mai bun mijloc de povestire conceput vreodata, iar ecranul e cel mai potrivit mediu al sau”.

Nu pot incheia decat cu concisa si spirituala definitie a lui Tudor Musatescu, din “Dictionarul umoristic al limbii romane” : “Fabula: Animale care invata pe oameni sa se poarte în societate”.


Articole din acelasi domeniu in blogul “Povesti pentru copii”:

Leul indragostit - Fabula de Esop

Boul si vitelul , fabula de Grigore Alexandrescu

Greierul si furnica , fabula de Alexandru Donici

Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu